Zuster M.I.Hummel

Zuster Maria Innocentia Hummel

Zuster Maria Innocentia Hummel

M.I.Humelbeeldjes werden geboren in Duitsland in het jaar 1935. Maar hun oorsprong gaat nog verder terug. Op het platteland in Beieren groeide, in de vroege jaren van de 20ste eeuw, een getalenteerd meisje op, een meisje met de naam Berta Hummel. Ze was als een wervelwind van jeugdige energie, creatief vanaf haar vroegste dagen. Dit vrolijke kind vol eigenzinnigheid werd geboren in 1909. Zij was de derde van zes broers en zussen.

De Hummel familie woonde in het kleine dorpje Massing, boven de familiale winkel. Het levendige dorp, met zijn boordevolle etalages en klinkers als straatstenen, en straten vol leven was een plaats van betovering voor een oplettend kind. En deze Beierse buitentaferelen werden een deel van Berta's leven. In deze vruchtbare omgeving, groeide de verbeelding van Berta. En een vroeg en uitzonderlijk artistiek talent kwam tot bloei.

Berta's streng katholiek onderwijs begon op zesjarige leeftijd. De zusters van de kleine lokale school, de school bestond uit een kamer, waren verbaasd door haar artistieke vermogen. Haar snelle, scherpzinnig schetsen wonnen de aandacht en bewondering van haar klasgenoten.

Toen ze 12 jaar was, kreeg Berta een leraar aanbevolen aan het instituut Zusters van het Engels, Marienhoehe. Dit betekende een 35 km lange reis. Dit internaat was een uitstekende plek voor Berta om haar artistieke opleiding te beginnen - en een enorme financiële last voor de familie Hummel. Maar de vader van Berta was zelf een artiest geweest die om financiële redenen gedwongen werd om zijn droom te laten varen. Hij was daarom vastbesloten om zijn dochter de kansen te geven die hij nooit kreeg. 

Op Marienhoehe, werd de kunst van Berta aangemoedigd, getemperd met strenge discipline en een vleugje van religieuze inspiratie. Berta bloeide open onder de voogdij van zuster Stephania. Zij leerde werken met aquarellen en pastels. Het duurde niet lang, of de idyllische dagen op Marienhoehe kwamen ten einde. Berta was een jonge vrouw van 18, klaar om haar weg te maken in de wereld. Er werd besloten dat voor de verdere ontwikkeling van haar talent een professionelere sfeer nodig was dan wat het landelijke Beieren haar kon bieden. Ze was op weg naar Munchen.

Hummelbeeldje
Hummel schoorsteenveger

Haar student dagen in München

In 1927 was München, een magneet voor kunstenaars, een centrum van modern design in Duitsland. Op de Academie voor Toegepaste Kunsten, studeerde Berta op de traditionele manier, anatomie, portretten, stillevens, landschappen en zelfs modeschetsen. Berta maakte indrukwekkende werken, toen ze student was in München. Maar ze is nooit gestopt met schetsen te tekenen van haar kindertijd te Massing. De karikaturen van Beierse kinderen gaan over hun leven van onschuld en vreugde.

In München werd Berta stiller, meer introspectief. Hoewel het goed ging met haar, leefde ze teruggetrokken van het rauwe studentenleven, haar voorkeur ging naar de gestructureerde en geruststellende sfeer van de katholieke slaapzaal. Berta was bevriend met twee Zusters Franciscanessen, Laura en Kostka, die waren naar München gekomen om haar een opleiding te geven als kunstleerkracht. Berta groeide heel dicht tot deze vrienden. Ze bestudeerde gretig het geleende Franciscaanse Boek van het Reglement. Haar toekomst werd plotseling voor haar duidelijk.

In het voorjaar van 1931, studeerde Berta Hummel af als de top van haar klas. Ze werd uitgenodigd om te verblijven en te doceren aan de Academie, maar wees het aanbod af. Na haar afstuderen trad Berta toe tot het klooster van Siessen, vastbesloten om haar leven en haar kunst te wijden ten dienste van God.

Het klooster Siessen

Diep in het Duitse platteland, bevindt al zeven eeuwen zich het klooster Siessen. Berta werd gewijd en vond door deze poorten haar nieuwe huis. Siessen was een zelfdragend klooster gesticht door de dominicanen in het jaar 1259. In 1860, werd het klooster doorgegeven aan een Franciscaanse Orde, die gewijd was aan het onderwijs en kunsten. Buiten het klooster, waren het toen hevige en wispelturige tijden voor Europa. Maar binnen de oude muren van Siessen, was het leven sereen. Berta was lid van een gemeenschap van ongeveer 250 Zusters Franciscanessen voornamelijk betrokken bij het onderwijs.

Als een nieuwkomer, moest Berta bijna elke taak uitvoeren in het klooster, van brood bakken tot dweilen en schrobben. Ze ontwierp exquise gewaden en altaar kleden die werden genaaid in de werkplaats van het klooster. Maar zij kreeg ook de vrijheid voor haar eigen kunstwerken. In de rust van het klooster, schilderde Berta meesterlijke religieuze werken. Maar zoals altijd, bleef ze ook kinderen schetsen.

Ze werd elke dag omringd door kinderen, want ze gaf kunstles aan St. Anna, een meisjesschool in de buurt Saulgau. De vrolijke jonge novice won de harten van haar leerlingen. Het werd een traditie onder Saulgau gezinnen om een portret van hun kind te hebben geschetst door Berta Hummel. Na een tijd, begon Berta Siessen te beschouwen als haar thuis. In 1931, haar novicaat compleet, wijde ze de rest van haar leven aan haar geloof. Ze nam de naam Maria Innocentia en ontving haar zwarte sluier en de ring die haar huwelijk symboliseert met Christus en de Kerk.

De kunstwerken van Zuster Hummel worden gepubliceerd in boeken en als kunst-kaarten. De opbrengsten ondersteunde de leer van het klooster en de missionaire inspanningen. Aangezien de reputatie van de Zuster groeide, vonden haar illustraties de weg naar München.

Hummel bloemenmeisje
oud Goebel logo
Hummel bruidspaar

Een historisch partnerschap

Franz Goebel, eigenaar van de gerenommeerde porseleinfirma, W. Goebel Porzellanfabrik, had een zakeninstinct dat beeldjes van kinderen een beetje vruegde konden brengen in de Duitse gezinnen in deze moeilijke tijden. Wanneer het kunstwerk van zuster Hummel zijn aandacht trok, reisde Franz naar München om meer te zien. Daarna maakte hij het monumentale besluit om een lijn van beeldjes te maken op basis van de tekeningen van zuster Maria Innocentia Hummel of afgekort M.I.Hummel.

Een vertegenwoordiger van Goebel maakte de eerste reis naar het klooster met drie monsters van sculpturen. Hij werd goed ontvangen door Zuster Hummel en triomfantelijk teruggestuurd. Natuurlijk, moesten er een aantal afspraken gevolgd werden, maar in principe, aanvaarde het klooster van Siessen het idee.

Er volgde een spannende periode van experimenten. De kunstenaar erkende dat de Goebel beeldhouwers de nodige vrijheid kregen om haar werk te interpreteren. Haar primaire betrokkenheid waren de kleuren en de decoratie. Zij werkte nauw samen met de Goebel schilders bij het ontwikkelen van een nieuw palet van kleuren om haar tekeningen waarheidsgetrouw te doen overkomen.

Toen iedereen tevreden was met de nieuwe lijn, vroeg Franz aan Zuster Hummel dat Goebel de rechten zou krijgen voor de productie- en distributierechten, van de beeldjes die haar naam zouden dragen. De kunstenares drong aan op verder controles van de authenticiteit en de decoratie. Natuurlijk zouden de royalty's gaan naar het klooster van Siessen. Een overeenkomst werd ondertekend op 9 januari 1935. Deze datum is sindsdien beschouwd als de officiële geboortedag van M.I.Hummel(beeldjes).

De populariteit van de Hummelbeeldjes

Er was geen betere gelegenheid om de nieuwe figuren op de markt te brengen dan de Leipzig Lente beurs van 1935. Hier waren belangrijke afnemers op zoek naar de meest innovatieve Europese producten. De beeldjes trokken de aandacht op de beurs, en de invoering werd beschouwd als een succes. De M.I.Hummel lijn groeide snel. Deze vrolijke voorstellingen van de kindertijd leken de verbeelding van het publiek aantespreken.

Tijdens de tweede wereldoorlog golden strenge beperkingen voor de productie van de beeldjes. Maar zodra de oorlog voorbij was, vonden de M.I.Hummelbeeldjes alsmaar meer vrienden over de hele wereld. De vrolijke figuurtjes werden heel snel populair in heel Duitsland, ook bij de Amerikaanse G.I. 

Zuster Hummel kreeg een long aandoening die uiteindelijk werd gediagnosticeerd als tuberculose. Zuster Maria Innocentia Hummel overleed op 6 november 1946 op de jonge leeftijd van 37 jaar. Dit was een vrouw die nooit de vitale vonk van de jeugd had verloren. Met de ogen van een kunstenares zag ze de spirituele essentie van het leven om haar heen en bracht die over op het doek, eenvoudig en eerlijk, als haar geschenk aan de wereld.

Gelukkig, had de vruchtbare zuster een schat aan kunstwerken achtergelaten die de basis werd voor nieuwe M.I.Hummel tot vandaag. Hoewel niemand in haar schoenen kon staan, werd een artistieke raad van bestuur aangesteld bij het klooster van Siessen als hoeders van de erfenis van Zuster Hummel. Vandaag, zijn de M.I.Hummelfiguren een van 's werelds meest geliefde verzamelobjecten, een eerbetoon aan de geest van de jeugd en het talent van een briljant artiest.

Hummel-2264